LA MARINA PLAZA
SUBSCRIU-TE
Inicia sessió
Periodisme, passe el que passe
Publicat: Dimarts, 15 octubre, 2024

Com serà la futura Via Parc o ronda nord de Dénia, l'única que pot alleujar el col·lapse de cotxes pel port

  • Ajuntament i Conselleria anuncien cadascun pel seu costat el desbloqueig després de tres dècades de la futura circumval·lació per accedir a la dàrsena
  • El vial anirà des de l'última rotonda de l'autovia d'Ondara fins a una de nova que es crearà al costat del Bar Fernando i inclourà blocs d'habitatges i zones d'equipament
Com serà la futura Via Parc o ronda nord de Dénia, l'única que pot alleujar el col·lapse de cotxes pel port

Llargues cues aquest dilluns formada pels vehicles del ferri.

L'abril del 2019 algú amb tant de pes al port de Dénia com el president de Baleària, Adolfo Utor, es va enfadar. I va pegar un colp a la taula. Utor va retraure a tots els governs locals de la ciutat de les últimes dècades que encara no s'haguera traçat un accés en condicions a la dàrsena: "Només cal vore com han de travessar els camions el carrer Abu Zeyan per adonar-se'n de com d'indigna que és la situació i potser algú es done per al·ludit".

Que un empresari com a Utor tronara d'aquesta manera va causar un autèntic enrenou. Però en realitat, la reivindicació del president de la naviliera, una ronda nord o circumval·lació per assolir les instal·lacions portuàries sense travessar el cas urbà, ja era llavors un debat molt més vell. Els periodístics i polítics més veterans de la ciutat recorden que de l'assumpte se'n parlava als anys noranta. Com va publicar fa poc La Marina Plaça, el 1996 va arribar a inaugurar-se aquest vial; en realitat, es va posar la primera pedra i mai es va fer res més.

I tanmateix de l'assumpte ara es torna a parlar amb insistència. Així s'ha provat aquest dilluns, dia de joia per a la Generalitat que ara gestiona el PP. No debades, el conseller d'Infraestructures, Vicente Martínez Mus, ha arribat per beneir l'inici de dues obres simultànies: el dragatge del port que no es feia des de fa 13 anys, i el quart carril d'accés a l'estació marítima de Baleària i el varador que naixerà a partir del Saunders.

Mentre això del dragatge ha aconseguit un aplaudiment unànime, el assumpte del quart carril a l'escullera nord ha provocat més indiferència. El problema és que aquests quatre carrils tornaran a convertir-se en un sol a partir de la rotonda de la plaça Benidorm, durant tota l'avinguda de Miguel Hernández i també al carrer Abu Zeyan, la via ja d'eixida de Dénia on fa cinc anys es referia Utor.

Com serà la futura Via Parc o ronda nord de Dénia, l'única que pot alleujar el col·lapse de cotxes pel port

Vicent Grimalt al port amb el vicealcalde Rafa Carrió i l'edil de Territori, Maria Josep Ripoll.

L'alcalde de Dénia, el socialista Vicent Grimalt, ha dit que la creació d'aquest nou carril està "bé" (no ha dit "molt bé", com en el dragatge), "però no ajuda a resoldre l'embut que es crea aquesta rotonda, on el tap continuarà formant-se igual". Per això cal una altra cosa. I el primer edil ha dit que s'està avançant a executar-la.

Així serà la solució

El que cal és una Via Parc o ronda nord (Grimalt ha fet servir tots dos termes), una circumval·lació que una la rotonda més propera al nucli urbà de la CV-725 o autovia d'Ondara amb la nova rotonda que es crearà ja a la carretera de Les Marines a l'alçada del Bar Fernando.

Des d'aquesta nova rotonda encara quedaria un tros fins a l'entrada al port per l'escullera nord, però els embussos es resoldrien si el primer tram de la carretera de les Marines (carrer Consolat del Mar) s'utilitza amb diversos carrils en una sola direcció mentre el carrer Ausiàs March, per l'altra part de Casa Federico, s'empra també únicament en una altra.

Això és el que hi ha sobre el paper. Quan s'executarà? Lògicament no hi ha data, però Grimalt ha revelat que "estem treballant des de fa temps en el projecte" i que "possiblement abans que finalitze el mes d'octubre hi haurà un protocol d'intencions que haurem de consensuar amb la Conselleria".

El primer edil també ha advertie que en aquest tema la Generalitat no pot deixar de banda l'Ajuntament, com segons el parer govern local de PSPV i Compromís ha passat en altres qüestions portuàries. La raó és que "la mateixa Conselleria ja ha dit que no posarà un euro, de manera que els diners l'hauran d'aportar els propietaris i potser l'Ajuntament". I qui paga ha de tindre veu.

Així que segons l'alcalde, aquesta ronda o via parc ha de nàixer d'una negociació a tres bandes entre els promotors i les administracions autonòmica i municipal 2evitant que la Conselleria celebre reunions amb els empresaris sense tindre'ns a en compte". Grimalt ha dit que així li ho havia comentat al conseller. I ho feia amb coneixement de causa, ja que unes quantes hores abans Martínez Mus s'havia reunit amb el Cercle Empresarial de la Marina Alta (CEDMA) sense la presència de cap membre del govern local.

Com serà la futura Via Parc o ronda nord de Dénia, l'única que pot alleujar el col·lapse de cotxes pel port

En rojo los dos extremos de la futura ronda. En negro, el último tramo hasta el puerto.

Com serà la futura Via Parc o ronda nord de Dénia, l'única que pot alleujar el col·lapse de cotxes pel port

El conseller saluda a l'alcalde davant la de la comissionada del port.

Equipamients i zona residencial: més cotxes i més habitatges?

Què es va tractar amb els empresaris? Davant la premsa, el conseller Martínez Mus es va limitar a dir preguntes d'aquest periodista que "prompte tindrem bones notícies", però pocs minuts després la nota oficial de la Generalitat sobre la visita donava alguns detalls més concrets. Aquesta ronda inclourà zones residencials i equipament, és a dir, que no serà una mera circumval·lació, sinó que també hi aniran habitatges. De fet, un dels melons oberts és que una part dels immobles puguen ser de caràcter social.

De ben segur quan comencen a detallar-se més aquesta Via Parc s'obriran controvèrsies. La primera si ben avançat el segle XXI, i en un moment en què s'intenta que no hi haja tant de trànsit de vehicles, s'ha d'apostar per una circumval·lació. Això és el que volen tant les empreses del port com els els veïns de l'avinguda Miguel Hernández i dels barris de l'entorn, farts de viure en un embús permanent quan arriba el ferri de les Balears. Així que o és la ronda nord o s'aposta per un utòpic tramvia que faça de llançadora amb les instal·lacions o es tanca el port, cosa que ningú vol.

La segona controvèrsia és que aquesta Via Parc podrà comptar amb zones verdes i arbrades –la nota de la Conselleria diu que ha de ser un 2espai urbanístic més viable"– però també s'erigirà com un anell de nous habitatges amb alçades encara per determinar. Això ja va crear polseguera als noranta i és possible que torne a crear-la ara, si bé el que s'hi urbanitzarà no és precisament un paratge verge, sinó sòl ja consolidat al costat del nucli urbà.

Pepa Font respon a Gent de Dénia sobre l'escullera nord

Aquest dilluns el primer debat sobre el port, hores abans de la visita del conseller, l'havia obert Gent de Dénia, que s'havia mostrat molt indignada amb la comissionada del port i el portaveu local del PP, Pepa Font, perquè els havia vetat una activitat de voluntariat a l'escullera nord. "Ens van dir que perquè s'iniciarien les obres, però no veiem obres per enlloc", va afirmar GD.

Tot i això, aquest mateix dilluns s'iniciaven les obres a què s'havia referit Font, que per això ho ha tingut fàcil en la rèplica: "La meua contestació a GD és el que hui està passant ací, que s'han iniciat les actuacions per crear el quart carril, com se'ls va dir la setmana passada; ja llavors se'ls va comunicar que es tractava d'una zona acotada per començar els treballs i que els tècnics no consideraven oportú cap tipus d'activitat".

Com serà la futura Via Parc o ronda nord de Dénia, l'única que pot alleujar el col·lapse de cotxes pel port

Font fent declaracions.

Contingut patrocinat

Hui en portada

La Marina Plaça, periodisme passe el que passe... sempre

Portem junts 11 anys. I junts hem viscut ja de tot: inundacions, incendis, crisi, moments durs i altres molt bons, gestes socials i onades de solidaritat de les quals ens hem sentit orgullosos... Per això, tampoc ara anem a rendir-nos. Volem seguir amb tu, fent el que sabem fer: periodisme. Ens ajudes?

SUBSCRIU-TE