LA MARINA PLAZA
SUBSCRIU-TE
Inicia sessió
Periodisme, passe el que passe
Publicat: Dimecres, 25 setembre, 2024

El tripartit de Xàbia deixa LA MARINA PLAÇA com l'únic mitjà escrit sense publicitat institucional

EDITORIAL

  • El govern local exclou aquest diari de les campanyes dels propers dos anys malgrat ser el que més audiència registra de la comarca i publicar més de 800 notícies anuals sobre el municipi
  • La decisió suposa un atemptat a la llibertat de premsa i un càstig per la línia independent mantinguda per aquest rotatiu al llarg de 13 anys
El tripartit de Xàbia deixa LA MARINA PLAÇA com l'únic mitjà escrit sense publicitat institucional

L'alcaldessa de Xàbia, Rosa Cardona, durant un ple.

El govern local de Xàbia, integrat pel PP, Ciudadanos por Jávea i Vox, ha deixat La Marina Plaça com l'únic mitjà escrit de referència local i comarcal fora de les campanyes institucionals de l'Ajuntament almenys els dos propers anys. L'únic.

Així es pot comprovar en els plecs per contractar una agència que desenvolupe aquestes campanyes en què l'Ajuntament que presideix la popular Rosa Cardona indica els diaris, ràdios i televisions que hi hauran de participar. Els plecs van ser publicats en la Plataforma de la Contractació Pública el passat 10 de setembre.

Les campanyes de publicitat institucional, que emprenen tots els ajuntaments del país, serveixen per donar a conèixer a través dels mitjans i els professionals formats per fer-ho totes les actuacions que efectua el consistori, tots els esdeveniments que es programen i tots els debats socials que sorgeixen al municipi. Per això, els diners públics que els financen s'han de distribuir als mitjans mitjançant criteris objectius, amb la finalitat que no es malgaste ni un sol cèntim de les arques municipals.

I La Marina Plaça compleix de sobres aquests criteris En primer lloc, el de l'audiència. Aquest rotatiu ha sigut els darrers anys el més llegit de la Marina Alta, i que se sàpiga Xàbia no només forma part d'aquesta comarca, sinó que és el segon municipi més habitat.

Així ho confirmen les dades de l'OJD dels darrers dotze mesos complets, des del setembre del 2023 fins a l'agost del 2024, que comparen l'audiència de La Marina Plaça amb la dels mitjans exclusivament digitals que en principi entraran en les campanyes.

AUDIÈNCIA DE L'ÚLTIM ANY

MITJANS TOTALS: 12 MESOS (DES DE SETEMBRE DEL 2023 A L'AGOST DEL 2024)
n. ÚNICS VISITES
LA MARINA PLAÇA 3.199.293 6.625.398
Xàbia.com 1.360.687 2.457.971
Xàbia al Dia 608.241 1.093.708
Diario de Alicante 613.681 797.066
Es Diario Comunitat Valenciana 219.263 269.670
Alicante Plaza 8.278.306 16.043.350

Per entendre les xifres anteriors cal matisar que els dos mitjans que segueixen en el quadre a La Marina Plaça parteixen amb desavantatge, ja que són locals i només es nodreixen del públic de Xàbia, mentre que el rotatiu que vostè està llegint és comarcal i per tant amb un mercat més ampli de lectors. Però és que no es tracta de desmerèixer l'audiència de cap altre diari, sinó de recordar a l'Ajuntament de Xàbia la fenomenal implantació que La Marina Plaça té al territori del qual Xàbia en forma part i que ha sigut ignorada.

I això ve corroborat pel segon criteri, que és el de proximitat. La Marina Plaça no és un diari que va arribar ahir per captar publicitat institucional (hi ha exemples). Per contra, des de la seua fundació el 2013, ja fa 11 anys, ha treballat en i per a Xàbia, donant a conèixer les seues iniciatives, anhels i propostes.

Així, només en el període abans analitzat, del setembre del 2023 a l'agost del 2024, aquest mitjà ha publicat 836 notícies datades a Xàbia, el que suposa una mitjana mensual de 70 notícies. I això sense comptar aquelles informacions comarcals que també interessaven a la localitat. Només incloent la sanitat, la llista seria molt més llarga.

A més, aquestes notícies han sigut publicades en els dos idiomes oficials de la Comunitat Valenciana no mitjançant una traducció automàtica, com la immensa majoria de casos, sinó gràcies a la feina d'un periodista professional amb aquesta tasca específica.

Sorprenentment, entre els mitjans que han sigut seleccionats per a les campanyes, segons el plec de prescripcions tècniques signats per la coordinadora cultural del consistori, alguns no tenen implantació coneguda a Xàbia i a penes publiquen un parell de notícies setmanals (o fins i tot mensuals) sobre la població. Dos, malgrat ser d'àmbit provincial o autonòmic, compten amb una audiència inferior a un comarcal com La Marina Plaça.

LLISTAT DE MITJANS NACIONALS INCLOSOS PER L'AJUNTAMENT DE XÀBIA

PREMSA ESCRITA I REVISTES

  • Levante-EMV
  • Diario Información
  • Las Provincias
  • Aquí Medios Xàbia
  • Canfali Marina Alta

PREMSA DIGITAL NADIUA

  • Javea.com
  • Xabia al Día
  • Alicante Plaza / Valencia Plaza
  • Diario de Alicante
  • Es Diario

RÀDIOS

  • Dénia FM
  • Litoral FM Montgoradio.com

TV

  • 8 Mediterráneo
  • A Punt

"Si no tanques la boca, no cobres"

El tripartit de Xàbia deixa LA MARINA PLAÇA com l'únic mitjà escrit sense publicitat institucional

Regidors del tripartit.

Tot això demostra que l'executiu de Xàbia no pot esgrimir ni un sol argument objectiu per excloure La Marina Plaça de les campanyes institucionals. En canvi, les dades tècniques per haver-la inclòs són aclaparadores, sobretot si es volen cuidar al mil·límetre els diners públics que destina a eixe fi.

Per eixe motiu, la seua decisió suposa una agressió flagrant a la llibertat de premsa i a la d'expressió garantits a la Constitució. I castiga aquest diari, intentant ofegar-lo econòmicament, per diverses raons. En primer lloc, per la seua línia independent. A més de publicar notícies (la gran majoria) sobre les diferents iniciatives empreses pel tripartit aquesta legislatura, també ha divulgat anàlisis, reportatges i articles d'opinió per oferir als seus lectors altres visions, de vegades crítiques i de vegades no, de la gestió del consistori.

En segon lloc, l'ha castigat per donar espai en els seus continguts no només a les fonts oficials (la majoria), sinó també als partits de l'oposició o altres agents socials, culturals o econòmics de Xàbia, com determina el codi deontològic professional.

I en tercer lloc l'ha castigat per explicar la veritat. Els símptomes públics de malestar del gabinet de Rosa Cardona amb La Marina Plaça van començar el dia que aquest diari va avançar el doble pacte que el PP havia signat amb Vox i CdJ. I això era veritat.

En l'anterior legislatura l'actual tripartit no tenia raó per a eixe malestar perquè també llavors, quan manava el PSPV, La Marina Plaça va mostrar la mateixa línia independent, i de vegades crítica. Així es pot verificar en l'hemeroteca:

L'oposició li retrau Chulvi que mantinga com a cap d'Urbanisme de Xàbia una persona baix sospita d'infracció

El PP culpa a "la deixadesa de Chulvi" de les inundacions a l'Arenal de Xàbia

Malauradament, l'actual executiu de Xàbia entén la publicitat institucional de manera ben particular: "Compte si em critiques perquè et tanque l'aixeta. Tingues la boca tancada i llavors cobraràs". En fi, la millor escola dels governs de biaix autoritari que utilitzen els diners públics per a fins privats o interessats.

Perquè això és el que sembla que el gabinet del PP, CdJ i Vox ha oblidat, que els recursos econòmics són públics i pertanyen a totes les veïnes i veïns, amb ideologies i opinions polítiques diferents. I per tant no els poden fer servir només en benefici d'algun d'aquests partits (o dels tres), sinó també en el de tota la ciutadania.

Contingut patrocinat

Hui en portada

La Marina Plaça, periodisme passe el que passe... sempre

Portem junts 11 anys. I junts hem viscut ja de tot: inundacions, incendis, crisi, moments durs i altres molt bons, gestes socials i onades de solidaritat de les quals ens hem sentit orgullosos... Per això, tampoc ara anem a rendir-nos. Volem seguir amb tu, fent el que sabem fer: periodisme. Ens ajudes?

SUBSCRIU-TE