LA MARINA PLAZA
9 octubre A Punt
SUBSCRIU-TE
Inicia sessió
Periodisme, passe el que passe
Publicat: Dimarts, 10 setembre, 2024

Clam contra el bus urbà de Dénia després d'acabar el reforç de l'estiu: "Anàvem com sardines en llauna"

  • Nombrosos usuaris es queixen de retards o que hi ha autobusos que no recullen viatgers perquè van plens, de manera que cal esperar dues hores al següent
  • Perquè passa això: l'adjudicació d'un nou servei, que s'està tramitant des del 2020, no està preparada, encara que el govern local la creu per fi imminent
Clam contra el bus urbà de Dénia després d'acabar el reforç de l'estiu: "Anàvem com sardines en llauna"

ÚLTIM SERVEI A LES 20:30: L'últim autobús del dilluns amb destinació les Marines carrega passatgers davant del port.

Es veia vindre. Tot i que per a tots els éssers comuns l'estiu no conclourà fins al 22 de setembre, per a l'autobús urbà de Dénia ho va fer el dia 3 passat. Llavors es van cancel·lar els reforços extraordinaris que, amb motiu del període estival, s'havien implementat des del 28 de juny i per als quals l'Ajuntament va haver de posar de les arques 32.000 euros, atès que la concessió a l'adjudicatària es troba prorrogada.

Aquests esforços havien deixat durant uns quants mesos unes línies de bus gairebé similars a les de qualsevol ciutat europea: freqüències de 20 minuts en la línia de les Marines, de 30 a la Costa de la Calma i d'una hora a les Rotes o a l'Hospital. Fins i tot, servei nocturn. Però tot això ja s'ha acabat.

Ara aquest setembre s'ha tornat a la crua realitat, a la d'abans de l'estiu: freqüències de dues hores en tots els trajectes, els últims viatges dels quals ja no es prolonguen més enllà de les 20:30 hores o com a màxim les 21:15. Tot això malgrat que encara és estiu i encara queda molt de turisme. És curiós com una ciutat que treballa per a la desestacionalització clou prestacions bàsiques només passar el full d'agost el calendari.

"I els que som de Dénia?"

Clam contra el bus urbà de Dénia després d'acabar el reforç de l'estiu: "Anàvem com sardines en llauna"

Dalt els actuals horaris dels trajectes a les Marines i a les Rotes i la comparativa amb els que hi havia a l'estiu. Baix, Hospital i Costa de la Calma.

Clam contra el bus urbà de Dénia després d'acabar el reforç de l'estiu: "Anàvem com sardines en llauna"

Però és que a més aquests autobusos no són utilitzats només pels turistes, també per residents de Dénia, que en una bona part els necessiten per anar a la feina a diversos quilòmetres de distància de vegades tot l'any. O per persones que els podrien haver emprat, si es mantingueren unes freqüències més atractives, per desplaçar-se fins al nucli urbà, també en qualsevol mes. Però així, resulta més difícil reduir la presència del vehicle al centre de Dénia, per molt d'espai que es vulga guanyar per al vianant.

I tot això en l'època de la famosa turistificació, en què tanta gent està posant en dubte els beneficis de l'actual model turístic i els perjudicis que poden suposar per a la població autòctona. Per això l'estat del bus de Dénia ha disparat les crítiques, sobretot perquè les línies actuals ja no és que tinguen poques freqüències, és que pateixen greus errors.

"I ara, com vaig a treballar?"
Clam contra el bus urbà de Dénia després d'acabar el reforç de l'estiu: "Anàvem com sardines en llauna"

Passatgers a l'interior de l'autobús.

Hi ha testimonis que així ho demostren. Nombrosos usuaris adverteixen de retards que oscil·len entre els 20 i els 30 minuts. O que de vegades l'autobús no ha recollit passatgers en algunes parades, sobretot de la línia de les Marines, perquè ja anava ple i ara ja no es tracta d'esperar 20 minuts, sinó dues llargues hores per la falta de freqüències. La situació tampoc és agradable per als viatgers que aconsegueixen accedir al bus: "Anàvem com sardines en llauna", descriu un d'ells de manera gràfica.

Una altra usuària es queixa que mentre les combinacions que s'oferien a l'estiu li permetien anar a la feina a les Rotes,ara ja no pot perquè a les huit del matí (primer autocar) s'ha de fer a càrrec del seu fill mentre que amb el segon (ja a les deu) arriba tard. Abans n'hi havia un a les 9:00. Pel que fa al servei de l'Hospital, per a una persona que no tinga cotxe acudir a la consulta d'un especialista suposa perdre tot el matí. Com a mínim.

Per què passa això?

Clam contra el bus urbà de Dénia després d'acabar el reforç de l'estiu: "Anàvem com sardines en llauna"

Un altre autobús circula diumenge a la vesprada en direcció a la parada davant de l'hotel Los Angeles.

Perquè l'empresa es troba en una situació de radical interinitat, amb el consegüent esforç i fins i tot pèrdua de prestigi social, fins que finalment s'adjudique el nou servei, que tarda. Les noves línies, que inclouen una nova de caràcter circular envoltant tot el nucli urbà, es van presentar a l'octubre de 2020, i després es van tornar a detallar al desembre del 2022:

La futura xarxa d'autobusos de Dénia i les seues 186 parades

Des de llavors la tramitació ha tardat. A principis d'enguany es va plantejar la possibilitat que el nou autobús estiguera per a l'estiu, cosa que finalment no va passar. L'assumpte va eixir a col·lació en l'últim ple sobre l'estat del debat de la ciutat, en què l'oposició el va retraure al govern local, de PSPV i Compromís, que continue eliminat places d'aparcament al centre mentre no hi ha transport públic solvent.

En aquella sessió, la portaveu socialista, Maria Josep Ripoll, va anunciar que el nou servei estaria molt prompte i milloraria de bon tros l'actual. També va matisar que com que és una ciutat encara de menys de 50.000 habitants, Dénia no tenia l'obligació de comptar amb autobús urbà, però tot i això el tindrà i només amb recursos municipals. Que n'hauran de ser molts, perquè aquest futur transport serà deficitari. L'Ajuntament ja ha previst uns 600.000 euros anuals perquè la futura adjudicatària no arrossegue pèrdues.

Contingut patrocinat

Hui en portada

La Marina Plaça, periodisme passe el que passe... sempre

Portem junts 11 anys. I junts hem viscut ja de tot: inundacions, incendis, crisi, moments durs i altres molt bons, gestes socials i onades de solidaritat de les quals ens hem sentit orgullosos... Per això, tampoc ara anem a rendir-nos. Volem seguir amb tu, fent el que sabem fer: periodisme. Ens ajudes?

SUBSCRIU-TE